Gün geçmiyor ki karşımıza internet üzerinde büyümeye çalışan yeni bir e-ticaret, grup satın alma ya da özel alışveriş sitesi çıkmasın. Hatta sadece alışveriş değil, oyun, sosyal paylaşım, dosya paylaşımı ya da başka hizmetler sunan sitelerin sayısı da gittikçe artıyor. Bu artış, hem dünyada hem Türkiye’de birbirine paralel olarak yükseliş eğilimi gösteren bir tablonun sonucu.

Konuyu bir soru ile açalım… Bir işi internete taşımak, o işi daha kazançlı hale getirir mi? Kuşkusuz, internet üzerinde geliştirilen projelerin, geleneksel yollarla sürdürülen işlere göre pek çok avantajı var. Fakat bu kadar çok yeni proje geliştirilmesinin temel sebebi, internetin kendini “girişimci” olarak adlandıranlar için çok büyük bir potansiyel barındırması. İnternet, bir yandan ticaret yaparak ya da hizmet sunarak kâr elde etmek gibi iş dünyasının aşina olduğu gelir modelleri için yeni bir ortam sunarken diğer yandan hiç denenmemiş iş modellerinin hayata geçirilmesi ve başarılı olabilmesine olanak sağlıyor. Riskleri ve zorlukları bir yana, tüm bu olanaklar ve başarı (başarıya paralel olarak da kazanç) potansiyeli, girişimciler için interneti çok cazip hale getiriyor.

Dünya, geçtiğimiz on yıl içinde internet girişimcilerinin hem işini büyütmek hem de para kazanmak konusunda çok başarılı olmuş örneklerine şahit oldu. Amazon’un kurucusu Jeff Bezos, internetten elektronik eşya satmak istediğinde, pek çok kişinin bu fikre gülüp “Bu iş yürümez!” dediği anlatılır. Amazon bugün milyonlarca dolarlık ticaret hacmine sahip. Google’ı kuran Sergey Brin ve Larry Page işe başladıklarında, kendilerinden çok daha büyük olan rakipleri piyasayı yönetiyordu. Bugün ise internette başarılı olmuş girişimci denince akla ilk onlar geliyor.

İnternet girişimcileri yola her zaman çok para kazanma hedefiyle çıkmıyor elbette. Wikipedia’nın kurucusu Jimmy Wales, dünya genelindeki bilgi birikimini internet üzerinde güvenilir bir bilgi kaynağına dönüştürmek amacıyla yola çıkmıştı. Kâr amacı gütmeyen bir kuruluş olarak, internet kullanıcılarından çok büyük destek gördü. Bugün Wikipedia bir çok dilde internet kullanıcılarının temel bilgi kaynağı. Bağışçıları ve gönüllü destekçileri var. Üniversite yıllarında, okul arkadaşlarının birbiriyle kolayca iletişım kurması için Facebook’u kuran Mark Zuckerberg ise şüphesiz son on yılın en özenilen internet girişimcisi. Facebook’tan önce benzer sosyal paylaşım siteleri kurulmuş olsa da, Facebook’un başarısı, internette sosyal paylaşım kavramına yeni bir boyut getirdi. Her ne kadar reklam gelirleri istenen düzeye ulaşamamış olsa da, Facebook’un şirket değerinin kısa zamanda milyarlarca dolara ulaşmış olması, internet girişimciliğinin büyük paralar kazanma potansiyeline sahip olduğu algısını pekiştiriyor.

Tüm bu örnekler gösteriyor ki önümüzdeki dönemlerde internet girişimciliği alanında daha birçok ilginç gelişmeye tanık olacağız. Bu gelişmelerden ilginç bulduklarımı yakından takip edip paylaşmaya devam edeceğim.

  1. Henüz yorum yapılmamış.
Yorum Yapın