İlk zamanlar birkaç teknoloji ve internet meraklısının eğlencesi olarak görülen sosyal medya, bazılarının algısında bu imajını koruyor. Oysa artık sosyal medya hesapları birer kimlik kartına ve internet kullanıcılarının büyük kısmını kapsayan bir alışkanlığa dönüştü. Fotoğraf, moda, müzik, oyun, haber, protesto, siyaset gibi farklı alanlardaki gruplar ve uygulamalar arttıkça sosyal medyanın hayata dokunduğu alanların sayısı da genişledi.

Bugün sosyal medya internet üzerinden haberleşmek için yaygın olarak kullanılan bir mecra. Eskiden internete girer girmez kontrol edilen e-postalar, yerini özellikle Facebook’un mesaj ve haberler kısmına, Twitter’ın iletilerine ve diğer sosyal ağ profillerine bırakıyor. Eskiden çok yaygın olan “Forward” maillerin yerini Facebook veya Twitter profilinde paylaşılan yazı, link, video ve görseller alıyor. Sosyal medya, haberleşmek için de avantajlı bir araç; mesajlaşmanın yanında anlık konuşma fırsatı da sunuyor

Sosyal medyada gazete hesaplarını da takip ediyorsanız, güne, arkadaşlarınızla uzaktan da olsa selamlaşarak başlarken, çok fazla çaba harcamadan çarpıcı gündem maddelerinden haberdar olabiliyorsunuz. Ayrıca sosyal medyada dolaşan videolar sayesinde televizyon gündeminden de bihaber kalmıyorsunuz.

Sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla birlikte konuşulmaya başlayan “vatandaş gazeteciliği” kavramı da medyaya yeni bir boyut getirdi. Kullanıcılar çevresinde olup biteni, arkadaşlarıyla ve diğer sosyal medya sakinleriyle paylaşıyor. Bu sayede kimi zaman gazete, TV veya radyolarda kendine yer bulamayan veya yayımlanması bir şekilde engellenen haberler geniş kitlelere ulaşabiliyor.

Haberlerin ve toplumsal olayların insanlar üzerinde bıraktığı etkiyi takip etmenin en kolay yolu yine sosyal medyadan geçiyor. Çok bilimsel sayılmasa da bir konu hakkında toplumsal görüleri, tarafları ve tepkileri anında ölçmek mümkün. Bir olayın gerçekten toplumda yansıma bulup bulmadığını, görüşlerin ne yönde olduğunu, kişilerin en çok hangi ayrıntıları konuştuğunu sosyal medya sayesinde anlamak zor değil. Esasında bu eş dost aracılığıyla, ağızdan ağza dediğimiz yöntemle öğrendiğimiz bilgilerin daha geniş alana yayılmış hali. Her zaman olmasa da sosyal medyada insanlar genellikle ciddi ve kişisel olmayan konular hakkında dürüstler.

Sosyal medya ve internetin insanları asosyalleştirdiği yönünde kaygılar da çok haklı değil. ABD’de bulunan Texas Üniversitesi araştırmacılarının Facebook üzerinde yaptığı bir araştırmaya göre sosyal medya, arkadaşlar, aile ve meslektaşlar arasındaki yüz yüze etkileşimin yerini almadı. Aksine, araştırmanın başkanı, radyo, TV ve film Doçenti S. Craig Watkins sosyal medyayı aslında arkadaşlığın, yakınlığın ve toplumsallığın yeni bir ifade şekli olarak tanımlıyor ve sosyalleşme için uygun bir zemin olarak görüyor.

Sosyal medya, diğer insanları daha yakından tanıma ve kişilerin kendilerini her yönleriyle ifade etmesine olanak veriyor. Görüşmeye zaman veya mesafelerden dolayı fırsat bulamadığımız dostlarımızla ilgili son haberleri sosyal medyadan öğrenebiliyor, doğum günlerinden haberdar oluyor, iş değişikliği ve benzeri durumları anında takip edebiliyoruz. Aradaki ilişkiler kopmuyor ve uzun yıllar görüşmeyen arkadaşlar Facebook sayesinde bir araya gelebiliyor.

Bugün insan kaynakları uzmanlarının işe alım yapmadan önce çalışan adayı hakkında sosyal medyada kısa bir araştırma yaptıklarını da artık bilmeyen yok. Yani sosyal medyada kişiliğimiz hakkında CV’ye sığmayan pek çok veriyi de barındırıyor.

Yaşam kültürüyle ilgili trend olan pek çok konu yine en çok sosyal medyada konuşuluyor. Böylece son dönemin popüler şarkısından, beğeni toplayan sinema filmine, bestseller olan kitaptan, yıldızı yükselen mekanlara, tatil beldelerinden modaya kadar hemen her şey hakkında az veya çok malumat almak mümkün oluyor.

Sosyal medyanın bir diğer faydası da rol model olarak gördüğümüz, hayranı olduğumuz insanlar hakkında daha fazla bilgiye, hatta iletişim imkanına erişmek. Özellikle bu kişiler Twitter’ı veya Facebook’u aktif olarak kullanıyorsa, günlük hayatlarıyla ve pek çok gündem konusundaki görüşleriyle ilgili bilgiler ulaşılabilir hale geliyor.

Sosyal medya sayesinde kişilerin kendine yakın fikirlere sahip insanlarla tanışması, gruplar kurması, var olan gruplara dahil olması da mümkün. Örneğin fotoğraf merakı olan insanlar, hangi şehir veya ülkede olurlarsa olsunlar bir araya gelebiliyor, düşüncelerini paylaşıyor.

Sosyal medya kullanıcısının etkinliklerden haberdar olma, organizasyonlara davet edilme şansı artarken, bunun yanı sıra tek bir mesajla pek çok kişiye haber ve davet ulaştırma avantajı da var.

Tüm bu avantajlara yenilerini ekleyebiliriz veya sosyal medyanın olumsuz taraflarından dem vurabiliriz. Bu konuyla ilgili malzeme kolay kolay tükenmez zira sosyal medya genişleyerek tüm hayatı yavaş yavaş içine alıyor.

  1. Deniz YILDIRIM
    1 Tem 2011 9:48 pm

    İnsanların geçmişte sesli iletişim ile kurdukları/ulaşabildikleri sosyal bağların yerini bugün internetin ana ekranı sosyal medya almaktadır.Müşteri ilişkileri yönetimi artık sosyal medya ekseninde yeniden şekillendirmeler ile gelişecektir.

Yorum Yapın