Araştırmalara göre internetten bağış yapma oranı hızla yükseliyor. ABD’nin ünlü teknoloji haber sitesi Mashable.com’un yazarlarından Shane Snow’un paylaştığı bir grafik ABD’de hızla artan çevrimiçi bağış oranlarını ortaya koyarken, internetten bağış yapanların tercihlerinin biraz daha değiştiğini de gösteriyor. Bu grafiğe göre ABD’de 2009 yılında yapılan toplam bağış 303 trilyon dolar. Bu rakamın 15 trilyon doları internet aracılığıyla yapılmış durumda.

İnternetin yeni yeni yaygınlaşmaya başladığı 1997 yılında ABD’de çevrimiçi bağış oranı 300 bin dolar civarındaydı. 10 yıl içinde yani 2007 yılında bu rakam 10,40 trilyon dolar oldu. 2009 yılında ise rakam 15,40 trilyon dolara yükseldi.

Genel olarak bağış yapanların arasında hemen her yaş gurubundan insan bulunuyor. En çok bağış yapanlar 65 yaş üzerindeki insanlar.  65 yaş üzerindekilerin yüzde 77’si,  1946-1964 yılları arasında doğanların yüzde 66’sı, 1965 – 1980 arasında doğanların yüzde 52’si, 1981-1991 yılları arasında doğanların yüzde 54’ü bağış yapıyor.

Bu bağışçıların bir kısmı internet dışındaki araçlar vasıtasıyla bağış yaparken bir kısmı çevrimiçi yardımlaşma hareketlerine katılıyor. ABD’de internet dışı vasıtalarla en çok yardım toplayan kurum Genç Hıristiyan Erkekler Birliği (Young Men’s Christian Association /YMCA). Bu kuruma yılda 5,9 trilyon dolar bağış yapılıyor. Ayrıca en çok yardım alan kurumların ikincisi United Way iken, üçüncü sırada yine bir dini kuruluşun (Catholic Charities USA) gelmesi ve en çok yardım alanlar arasında ordunun da bulunması dikkat çekiyor.

İnternetten yapılan yardımlarda ise durum değişiyor. İnternetten en çok bağış toplayan kuruluş, ABD’de farklı yardım kuruluşlarını bünyesinde toplayan United Way isimli organizasyon. Okullardan kamu kurumlarına, dini kurumlardan özel sektör firmalarına kadar pek çok farklı kurumu bünyesinde toplayan United Way of America’ya internetten 2009 yılında 335 milyon dolar yardım yapılmış. Onun hemen ardından Amerikan Kanser Derneği, sonrasında Lösemi Derneği, Ulusal Multipl Skleroz (MS Hastalığı) Derneği ve Eğitim Medya Vakfı geliyor.

Bu bilgiler, internetten bağış yapanların sağlık ve eğitim konusunda hassas olduklarını ve verdikleri yardımlarda görüş farkı gözetmediklerini ortaya koyuyor. İnternetten en çok bağış toplayan kurumlar arasında dini bir yardımlaşma kuruluşu olmaması da dikkat çekiyor.

Mobil bağışlarda ise Haiti Depremi önemli bir milat olmuş durumda. 2010 yılının Ocak ayında meydana gelen Haiti Depremi’nde pek çok kişi, GSM operatörlerine kısa mesaj atarak cep telefonlarının faturalarına yansıyacak 10 dolarlık bağışlarla depremzedelere destek oldular. Bu kampanyalara mobil operatörlerin aracılık etmesi, yardımseverlerin, bağışların yerine ulaşması konusunda duydukları güveni de büyük oranda artırdı. Haiti için ABD’den mobil telefonlar aracılığıyla sadece 2010 Ağustos ayında 32 milyon dolarlık bağış yapıldı. Bu bağışçıların yüzde 95’ini ilk kez telefon aracılıyla bağış yapan insanlar oluşturuyordu.

İnternetten bağış yapanların sayısı artarken, bağış yapılan platformlarda çoğalıp çeşitleniyor. Örneğin internet ansiklopedisi Wikipedia sadece bağışlarla ayakta duruyor. Bu sayede bağımsız bir bilgi kaynağı olma özelliğini koruyan Wikipedia’ya dünyanın hemen her ülkesinden bağış yapan insanlar var. Bundan 20 yıl, sadece oturduğumuz yerden bir kişiye 10 dolar göndereceğimizi veya yüzlerce milletten binlerce insanın bir bilgi kaynağına para desteği vereceğini hayal edebilir miydik? İnternet hayatımızı gerçekten de değiştirmemiş mi?

Kaynak: http://mashable.com/2010/09/18/social-good-infographic/

  1. Henüz yorum yapılmamış.
Yorum Yapın