Gelişen teknolojiyle birlikte alışverişlerde de son yıllarda gerçek anlamda bir devrim yaşandı. Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de özellikle interneti aktif olarak kullanan genç nüfus alışverişte geleneksel yöntemler yerine vakit kazanmak ve kaliteli ürünlere kolaylıkla ve avantajlarla ulaşabilmek için online kanalları tercih ediyor. Böylece fiziksel mağazaların yerini internetten alışverişe olanak sağlayan e-ticaret siteleri almaya başladı.

Buna karşın, tüketicileri internet ve mağaza müşterisi diye ikiye ayırmak çok doğru bir yaklaşım değil, çünkü birçok tüketici birden fazla kanalı kullanmayı tercih ediyor. Bu nedenle firmalar için potansiyel müşterilerine ulaşmanın en iyi yolu her tür kanalı en iyi şekilde kullanabilmek. Bu nedenle fiziksel mağazalara sahip firmalar internetten alışveriş kanallarını arttırırken, bazı e-ticaret firmaları da fiziksel mağazalar ya da çeşitli fiziksel kanallar yoluyla tüketiciye doğrudan ulaşma eğilimindeler.

Örneğin, tüketici elektroniği Türkiye e-ticaretinin amiral kategorilerindendir.  Bu alanda salt internetten satış yapan şirketlerin yanı sıra fiziksel perakendecilerin e-ticaret siteleri de bulunmaktadır. Öte yandan sürekli mağazalar açan tekno marketleri e-ticaretin büyümesi için bir engel olarak görmek hata olur, çünkü fiziksel mağazalar ve e-ticaret siteleri farklı şekillerde birbirlerini besliyorlar. E-ticaret siteleri müşterilere detaylı bilgiler, karşılaştırmalar sunarak fiziksel mağaza müşterilerinin bilgi ihtiyacını karşılıyor. Fiziksel mağazalar da ürünü satın almadan önce dokunmak isteyen müşterilere bu imkânı sağlıyor.

Elbette ki e-ticareti tercih etmeyen bir kesim hep olacaktır. Satın almak istediği ürüne dokunmak isteyen, “Sipariş ettiğim ürün gelir mi, siparişim gecikir mi” diye düşünen insanların sayısı hiç de az değil. E-ticaretin ilk yıllarında, kullanıcıların kafasında kredi kartının internette kullanımının ne derece güvenli olduğu ile ilgili soru işaretleri vardı. Günümüzde tüketicileri online alışverişten uzak tutan ana neden, güvenlik sorunundan çok ürüne ‘o an’ kavuşma isteğidir.

Ancak genç nüfusa sahip olan Türkiye’de böyle düşünenlerin oranı giderek azalıyor. Kaliteli içerik sunan, görsel açıdan zengin internet sitelerinin artmasıyla online alışveriş konusunda önyargılar hızla yok oluyor. Yönetim Kurulu Başkanı olduğum Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) gibi kurumlar, sektörün çabaları ve yasal düzenlemelerle birlikte bu önyargıların yaklaşık iki yıl içinde tamamen gündemden düşeceğini tahmin ediyoruz.

E-ticaret alanında büyük bir potansiyele sahip Türkiye’de online alışveriş yapanlar, internet kullanıcılarının 3’te birine ulaşmış durumda. Gelişmiş ülkelerde olduğu gibi bu oranın çok yakında üçte 2’lere çıkacağı düşünülüyor. Büyüme hızımızın ABD ve Avrupa pazarlarının çok üzerinde olduğu düşünülürse bunun tahmin ettiğimizden de önce gerçekleşmesi mümkün.  Türkiye, ABD e-ticaret pazarını 6 yıllık bir gecikme ile izlemekte. Buradan yola çıkarsak toplam perakende içindeki e-ticaret oranının 8-9 kat artacağını öngörmek çok doğru olacaktır.

Bu gelişimi sağlamak için sepet büyüklüğü, alışveriş frekansı, dönüşüm oranları gibi tüm metriklerin iyileşeceğini öngörmekteyiz. Bunun için de birçok yeni sitenin devreye girmesi, müşterilere her kategoride kusursuz hizmet verebilmesi çok önemli. Birçok yeni e-ticaret oluşumunun ortaya çıktığı 2013, e-ticaret sektörü açısından çok hareketli bir yıl oldu. 2014’te de pazarın yüzde 50’ler seviyesinde büyüyeceğini ve e-ticaret kullanan kişi sayısının 12 milyona yaklaşacağını tahmin ediyoruz. Yani internet bağlantısı olup da e-ticareti denemeyen hane sayısı çok azalacak. Lojistik firmaları, tedarikçiler ve finansal kurumlar; e-ticaretin öneminin farkında ve bu değişime uyum sağlamak için yoğun bir çalışma içindeler. Kısacası 2014’te çok daha fazla yatırımcı ve kullanıcı için e-ticaret uzak duramayacakları bir çekim alanı haline gelecek. Yakın gelecekte yaşam standartlarının da değişmesiyle birlikte e-ticaret Türkiye’de bir hayat biçimi olacak.

Hakan Orhun hakkında

1971 yılında doğdu. Ankara Fen Lisesi ve Boğaziçi Üniversitesi Makine Mühendisliği eğitiminin ardından 6 yıl Arçelik’te Ürün Geliştirme Mühendisliği yaptı. 4 patent sahibidir. Kuruluşundan itibaren Teknosa’da Satış Sonrası Hizmetler, Müşteri Hizmetleri gibi birimlerin yönetiminde görev aldıktan sonra Teknosa.com ve diğer mağaza dışı kanalları kurmuş ve yönetmiştir. Bir dönem kurucusu olduğu Sabancı Holding’in e-ticaret şirketi Kliksa’nın yönetimini üstlenmiştir. Halen kurucu üyeleri arasında yer aldığı ETİD’in Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı yapmaktadır. Evli ve 2 kız çocuğu babasıdır.

 

  1. Henüz yorum yapılmamış.
Yorum Yapın