ABD, özellikle de Silikon Vadisi sayesinde, teknolojinin öncüsü ve internet girişimciliğinin lideri. Ancak pek çoğumuz bilmesek de diğer ülkelerden de dünya çapında başarı öyküleri çıkıyor. Örneğin Google dünya arama motoru sektörünün lideri. Çoğumuz Google’dan başka arama motoru kullanmıyoruz. Fakat kimi ülkeler de durum hiç Türkiye pazarı gibi değil.

Örneğin geçtiğimiz hafta ülkemizde faaliyetlerine başlayan Rusya’nın en büyük arama motoru Yandex, Rusya’da arama motoru pazarında liderliği kimseye kaptırmıyor. 20 Eylül’de Türkiye’de sitesi açılan Yandex’in Rusya’daki pazar payı yüzde 66. Google gibi bir dünya devinin karşısında böyle bir pay almak gerçekten de örnek alınacak bir başarı. Rus Arkady Volozh tarafından kurulan Yandex’in borsa da değeri 8 milyar dolara ulaşıyor. Ancak elbette Yandex’in bu başarısını Türkiye’ye taşıyıp taşıyamayacağını zaman gösterecek.

Yandex, Google’ın yüzde 97 pay sahibi olduğu Türkiye pazarına girerken, Telekom şirketleri, veri merkezi şirketleri ve internet servis sağlayıcılarla uzun dönemli işbirlikleri yapmaya hazırlanıyor. www.yandex.com.tr adresini açan firmanın Türkiye’den reklam geliri açısından da beklentisi oldukça yüksek. Firmanın açıldığı günden itibaren ilk haftasında Türkiye’den 2 milyon sayfa gösterimi aldığı açıklandı.

Yandex’in Türkiye arama motoru pazarına neler vaat ettiğini ise Volozh’un açılışta söylediği şu cümlelerin içinde görmek mümkün “Dünyada kullanıcıların arama motorları arasında seçim yapabilme fırsatına sahip olduğu sadece birkaç ülke var. İnternet servislerinin alternatifleri olması ve bu servisler arasında seçim yapabilme hakkı çok önemlidir. Biz 1990’lı yıllardan bu yana web araması üzerinde çalışıyor ve bunu en önemli işimiz olarak görüyoruz. Geliştirdiğimiz ve uyguladığımız teknolojilere dayanarak Türkiye’deki kullanıcılara özel yepyeni bir ürün ortaya çıkardık.” (http://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/18779073.asp)

Dünyanın en kalabalık ülkesi ve en büyük ekonomilerinden biri olan Çin, arama motoru pazarında liderliği dışarı kaptırmayan birkaç ülkeden biri. 1999 yılında Çin Hükümetinin Google’ı yasaklaması üzerine kurulan Baidu, o zamandan bu yana Çin’de arama yapanların en büyük başvuru kaynağı.

Reuters’in bildirdiği verilere göre firma, Çin arama motoru pazarının yaklaşık yüzde 80‘ine sahip. Baidu sayesinde web sitelerine, görsellere ve multimedya dosyalarına ulaşılabiliyor. Çin’de MP3 dosyayı paylaşmak yasak olmadığı için Baidu üzerinden müzik, film dosyası gibi dosyalar da paylaşılıyor ve bu faaliyetler büyük bir trafik yaratıyor.

Çin’de Google hala ülkedeki en popüler ikinci arama motoru olsa da son zamanlarda pazar payı yüzde 30’lardan %19’lara kadar düştü.

Çin hükümetinin Haziran ayında açıkladığı verilere göre Çin’deki internet kullanıcılarının sayısı 253 milyona ulaştı. Böylece 1.3 milyar nüfuslu ülke, 220 milyon kullanıcıyla bu alanda ABD’yi geçmiş oldu. Bu durum elbette Çin’in internet üzerindeki hakimiyetini arttırması ve daha çok başarı öyküsü çıkartmasına yardımcı olacak. Böylece ABD internet üzerindeki hakimiyetinin bir kısmını Çin ile paylaşmak durumda kalabilir.

 

 

 

  1. Bitkiden Maximus
    1 Eki 2011 4:36 pm

    lansman çok iyi yapıldı ama insanlar alışkanlıklarından vazgeçmez işleri zor

  2. Furkan Alper
    12 Tem 2012 8:37 pm

    Yandexi başarılı buluyorum bakalım sonu ne olacak .

Yorum Yapın